US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20054Radar til inspektionsfartøjer

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Radar til inspektionsfartøjer:

Terma Radar

Det nye radarsystem vil være i stand til både at overvåge overfladen og luftrummet på samme tid.
(Foto:
Terma A/S)

Ny avanceret overvågningsradar til de nye inspektionsfartøjer

Søværnets Materielkommando underskrev i starten af september en kontrakt med Terma om leveringen af nye overvågningsradarer til de nye inspektionsfartøjer.

Det nye radarsystem vil være i stand til både at overvåge overfladen og luftrummet på samme tid.

Tidligere på året skrev Søværnets Materielkommando også under på en ordre til Terma om levering af kommando- og kontrolsystemer til de nye inspektionsfartøjer.

Af Johnny E. Balsved

Søværnets Materielkommando underskrev i begyndelsen af september 2005 en kontrakt med Terma om leveringen af nye overvågningsradarer til de to nye inspektionsfartøjer.

Der er tale om en helt ny type radar, der med anvendelsen af ny teknik kan overvåge både havoverfladen og luftrummet på samme tid.

Tegning af de nye inspektionsfartøjer til Søværnet.
(Illustrationen stillet til rådighed af Søværnets Materielkommando)

160 kilometers rækkevidde

Den nye radar, benævnt SCANTER 4100, har en effektiv overvågnings- rækkevidde på op til 160 km, og har en enestående evne til at opdage og fastholde selv små radarmål under de værst tænkelige vejrforhold.

Vejrforholdene omkring Grønland, hvor de nye inspektionsfartøjer skal sejle, er ikke altid lige forudsigelige, hvorfor der er behov for et radarsy-stem, der kan opdage og fastholde målet ved lav sigtbarhed og høj sø.

Dette er ikke mindst vigtigt under eksempelvis søredningsaktioner i de nordatlantiske og arktiske farvande.

Radarsystemet vil endvidere være velegnet til assistere i forbindelse med helikopteroperationer i høj sø, hvor det tidligere ikke har været muligt at anvende helikopteren.

Også i Royal Navy

Udviklingen af det nye radarsystem sker i et tæt fælles samarbejde mellem Terma A/S og Søværnets Materielkommando, og det forventes at systemet vil blive installeret i det første nye inspektionsfartøj i starten af 2008.

Terma forventer, at der vil være stor international interesse for det nye radarsystem, ikke mindst på baggrund af den internationale terrorisme, men også overvågningsfartøjernes indsats mod smugleri og sørøveri.

Den britiske flåde, The Royal Navy, har allerede bestilt SCANTER 4100 til installering i deres nye inspektionsskibe, der fra sommeren 2007 skal over-våge det sydatlantiske område omkring Falklandsøerne.

Kommando- og kontrolsystem

Tidligere på året skrev Søværnets Materielkommando også under på en kontrakt med Terma om levering af kommando- og kontrolsystemer til de nye inspektionsfartøjer.

Kommando- og kontrolmodulerne er de samme, der er installeret i de to støtteskibe af ABSALON-klassen, ligesom systemet er under indfasning i de af FLYVEFISKEN-klassens enheder, der bliver tilbage efter det nye forsvarsforlig.

Termas internationale betegnelse for dette system er C4I (Command, Control, Communication, Computerization, and Information System), og systemet vil, fuldt udbygget, sætte skibene i stand til løbende at udveksle data mellem både nationale og internationale enheder.

C4I gør det også muligt at udveksle oplysninger med enheder fra de øvrige værn, Hær og Flyvevåben, ligesom det vil være muligt at deltage fuldt ud i netværksbaserede operationer.

Command and Control System

En del af kommando- og kontrolmodulet ses her installeret i LOMMEN.
(Foto: Søværnet)

Klar i 2008

Det første af de to nye inspektionsfartøjer leveres fra værftet i december 2007 og forventes at hejse kommando medio 2008. Det andet fartøj forventes at være klar et halvt år senere.

De to nye inspektionsfartøjer skal afløse de to ældste inspektionskuttere af AGDLEK-klassen, AGDLEK og AGPA, der begge indgik i flådens tal i 1974, samt inspektionsskibet BESKYTTEREN, der udgik af flådens tal i 2000.

 Relaterede historier:

4Flere inspektionsfartøjer - 07/02/2009

476 mm blasttest - 02/02/2009

4En oplagt mulighed - 29/01/2009

4Fotoserie EJNAR MIKKELSEN modtager indsatsfartøj - 25/01/2009

4Der var kanonen - 24/01/2009

4EJNAR MIKKELSEN nyt navn - 14/09/2008

4Nymalet inspektionsfartøj - 10/08/2008

4Inspektionsfartøj nr. 2 på vej - 07/03/2008

4Kommandohejsning på KNUD RASMUSSEN - 20/02/2008

4Inspektionsfartøj nr. 2 ankommet - 09/10/2007

4KNUD RASMUSSEN er dit navn - 23/09/2007

4Inspektionsfartøj forsinket? - 05/07/2007

4Første inspektionsfartøj "landet" - 20/11/2006

4Inspektionsfartøj på vej - 13/10/2006

4Klar til produktionsstart - 28/09/2005

4Ny avanceret overvågningsradar - 17/09/2005

4To nye indsatsfartøjer - 11/02/2005

4Kontrakt på nye inspektionsfartøjer - 20/12/2004

4Nye inspektionsfartøjer - 21/06/2004

Kildehenvisninger:

"

Søværnets Materielkommando, København

"

Terma A/S, Lystrup

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 17. september 2005

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger