US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20034Støtteskib køllagt
 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Støtteskib køllagt:

Første fleksible
støtteskib køllagt

Bygningen af de søværnets to nye fleksible støtteskibe holder tidsplanen. Fredag den 28. november blev det første modul til støtteskibene køllagt.

Af Sune Wadskjær Nielsen

Fredag morgen klokken 08.00 satte Lindøværftets store kran sig i bevægelse.

Dens opgave var at bugsere det første modul af de fleksible støtteskibe på plads i Lindøværftets store tørdok. Operationen var en succes.

Modulet landede præcist, hvor det skulle. Samme sted var der traditionen tro forinden blevet lagt en mønt. Meget symbolsk havde man valgt en 10-krone fra 2001, hvor projektet med de to fleksible støtteskibe tog sin begyndelse.

Der var tilfredshed at spore både hos repræsentanterne fra Lindøværftet og fra Søværnets materielkommando, som i fællesskab har sørget for at holde trit med tidsplanen.

Den næste betydningsfulde deadline for projektet bliver den 28. februar 2004, hvor alle modulerne til det første skib skal være samlet, og der bliver lukket vand ind i tørdokken.

Værftet skal aflevere det første fleksible støtteskib den 1. juli 2004.

Samme dag som køllægningen af det første modul til de to nye fleksible støtteskibe blev udført skiftede vejret fra trist og overskyet til høj himmel og sol. Det blev af flere af øjenvidnerne udlagt som et godt varsel for skibets fremtid.

Det største nogensinde

Det fleksible støtteskib bliver den danske flådes største skib nogensinde.

Skibet kommer til at stikke 6,3 meter dybden og får en længde på 137 meter samt en bredde på 19,3 meter.

Lastdækket, som kan rumme en let opklaringseskadron, er på 900 kvadratmeter. Der er plads til to helikoptere af typen Lynx eller EH-101 om bord.

I første omgang bliver skibet leveret som en platform og de første måneder står der prøvesejlads i danske farvande på programmet. Skibets våbensystemer, der dels er beregnet til selvforsvar og dels kan yde ildstøtte til landoperationer, kommer til senere.

Når de fleksible støtteskibe er fuldt udrustede kan de varetage roller som transportskib, vært for et brigadehovedkvarter, kommandoskib for en mellemstor operation til søs og hospitalsskib.

Afhængig af opgaven kan skibets lastdæk udstyres med forskellige moduler.

De fleksible støtteskibe bliver i det hele taget værnsfælles, selv om de bemandes med folk fra søværnet. De vil kunne yde støtte til internationale operationer i alle tre værn.

Alle modulerne til det første fleksible støtteskib er under produktion. Her er det skibets overbygning med kommandobroen øverst, som befinder sig i Lindøværftets produktionshal. Andre moduler bliver pt. klargjort i malerværkstedet. De forskellige moduler, som ligger spredt rundt omkring på værftet, skal alle samles i tørdokken.

Søværnet i en overgangsfase

Støtteskibene bliver de første repræsentanter for den internationalt orien-terede flåde, som man kommer til at se i fremtidens danske søværn.

Siden 1990’erne har søværnet ofte deltaget i internationale operationer, men det har været med skibe, der som regel har været konstrueret til Østersøsejlads.

De fleksible støtteskibe og eventuelt patruljeskibene er fra begyndelsen tænkt som skibe, som skal kunne operere på verdenshavene.

 Relaterede historier:

4Fotoserie ABSALON affyrer ESSM - 30/05/2008

4Missiltest på ESBERN SNARE - 24/04/2008

4Første skydning med 35 mm CIWS - 16/11/2007

4ABSALONs første torpedoskydning - 21/08/2007

4ABSALON endelig til søs - 18/08/2007

4ABSALON i færdig profil - 12/07/2007

4Aalborg "erobrer" ABSALON - 05/07/2007

4Århus adopterer ESBERN SNARE - 27/06/2007

4Støtteskibe forsinket - 18/05/2007

4Støtteskib snart operativt - 22/04/2007

4ABSALON slår revner - igen - 10/01/2007

4ABSALON som modelskib - 01/12/2006

4Fotoserie EH-101 tester ESBERN SNARE (2006) - 01/10/2006

4Fotoserie Støtteskibe i formationssejlads (2005) - 06/02/2006

4ESM system til ABSALON - 01/01/2006

4ABSALON i USA - 25/10/2005

4Kommandohejsning i ESBERN SNARE - 19/06/2005

4ESBERN SNARE afleveret - 18/04/2005

4L17 fik navnet ESBERN SNARE - 27/02/2005

4Hæren testede ABSALON - 24/02/2005

4Testsejladsen genoptaget - 11/02/2005

4ABSALON afbrød testsejlads - 19/01/2005

4ABSALON hejser kommando - 10/01/2005

4CIWS til Søværnet - 31/10/2004

4Søprøver med ABSALON - 11/10/2004

4Andet fleksible støtteskib søsat  - 23/06/2004

4Første fleksible støtteskib navngivet - 04/05/2004

4Første fleksible støtteskib søsat - 26/02/2004

4Støtteskib køllagt - 28/11/2003

4Søværnet bygger ny store fleksible støtteskibe - 08/07/2003

Kildehenvisninger:

&

Ovennævnte artikel er gengivet fra FOV Nyhedsbrev nr. 23, 17. årgang, 4. december 2003

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 28. november 2003

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger