US/English Version:
Click here to join the US/English version...Click here to join the US/English version...  

 

 Du er her: 4SøværnsNyt4Nyhedsarkiv 20074Flex-handel bekræftet

 

 Historien

 SøværnsNyt

4Nyhedsarkiv 2009

4Nyhedsarkiv 2008

4Nyhedsarkiv 2007

4Nyhedsarkiv 2006

4Nyhedsarkiv 2005

4Nyhedsarkiv 2004

4Nyhedsarkiv 2003

 Synspunkter

 Orlogsliv & Lune

 Billedserier

 Historiske Tidslinier

 Flaget

 Skibene

 Marineflyverne

 Våben/-systemer

 Officersmessen

 Uniformer mm.

 Flådens Ansigt

 Mindesmærker

 Bøger & Forskning

Redigeret og
designet af:

Johnny Balsved

 

Flex-handel bekræftet:

Lidt flere detaljer på plads omkring salget af to Flex'er til Litauen

I følge Forsvarets Materieltjeneste er det dog fortsat svært at finde nye motorer til de to solgte fartøjer.

Patruljefartøjet FLYVEFISKEN er her ankommet til Faaborg Værft

Patruljefartøjet FLYVEFISKEN er her ankommet til Faaborg Værft.
I forgrunden til venstre er det MHV 812 HERCULES, medens agterenden af MHV 93 HVIDSTEN ses til højre.
(Foto: Johnny E. Balsved)

Af Johnny E. Balsved

For knapt en måned siden kunne navalhistory.dk berette, at de to patrul-jefartøjer FLYVEFISKEN og HAJEN var blevet solgt til Litauen, dette er nu blevet bekræftet af Forsvarskommandoen.

Faktisk blev handlen allerede indgået i marts måned i år.

I august sidste år kunne Morgenavisen Jyllands-Posten berette, at der for-handledes med Litauen om salget af to til tre af de patruljefartøjer af FLYVEFISKEN-klassen, der skulle udrangeres i forbindelse med det nuværende forsvarsforlig.

Dengang blev den forventede salgspris anslået til 25 mill. kr. pr. fartøj, men de seneste oplysninger fastslår, at salgsprisen kun blev 22,5 mill. kr. pr. fartøj. Den oprindelige anskaffelsessum i 1989/90 var på mere end 250 mill. kr. pr. enhed.

Mangler motorer

Der har hersket en del usikkerhed om, hvad der egentlig indgik i denne handel, men det er der nu løftet en del af sløret for.

Fartøjerne skal bl.a. have nye motorer, da de oprindelige motorer er blevet anvendt i de nye standardfartøjer af Mk II-typen, hvoraf de første to er under udrustning på Faaborg Værft.

Forsvarskommandoen oplyser, at Forsvarets Materieltjeneste i øjeblikket arbejder på at finde nye motorer til patruljefartøjerne FLYVEFISKEN-klassen.

"Oplægget var, at litauerne selv skulle finde motorer, men det har de ikke haft held med. Nu prøver vi, men det er vanskeligt, fordi motorerne skal passe til elektronikken i skibene", fortæller orlogskaptajn Peter Mols fra Forsvarets Materieltjeneste.

Opgraderet platform

"Også radarsystemer og sensorer er pillet ud af de to patruljefartøjer. Det bruges som reservedele til de danske patruljefartøjer. Men det skyldes ikke bare danske behov, at skibene er tømt for den komplicerede elektronik", forklarer Peter Mols.

"Der er tale om 80'er elektronik, som det er svært at finde reservedele til i dag. Hvis litauerne havde fået det med, ville de have fået driftsproblemer og have stået over for en udskiftning i løbet af forholdsvis få år.

Men maskinstyringssystemet er opgraderet og digitaliseret som i vores egne skibe. Så det litauerne har købt er en opgraderet platform, der kan sejle de næste 25 år", slutter Peter Mols.

Option på LOMMEN

Af de mange forskellige moduler er det kun kranmodulet, der medfølger fartøjerne til Litauen. De øvrige containerpositioner dækkes af plader.

I handlen indgår desuden fire 76 mm kanoner, som søværnet havde på lager. Det må formentlig dreje sig om overskydende 76 mm Maskinkanon M/71 LvSa, der fortsat anvendes på korvetterne, men blev til overs ved udrangeringen af WILLEMOES-klassen.

Ud over selve skibene indeholder den pakke Litauen har købt også et kursus på tre uger, hvor litauerne kan lære den grundlæggende betjening af skibene.

Den samlede salgspris for FLYVEFISKEN og HAJEN er i følge Forsvarets Materieltjeneste på 45 mill. kr., eller 22,5 mill. kr. pr. fartøj.

Det forventes, at FLYVEFISKEN vil blive overdraget til Litauen til november i år, medens HAJEN følger efter om cirka et år. Litauen har desuden en option på også at købe patruljefartøjet LOMMEN, der er den sidste af de i alt 4 enheder af FLYVEFISKEN-klassen, der skal lægges op i følge af forsvarsforliget.

Patruljefartøjerne FLYVEFISKEN og HAJEN

Dette lidt trøstesløse syn af patruljefartøjerne FLYVEFISKEN (yderst) og
HAJEN oplagt i Korsør har mødt én gennem flere år, men nu er det forbi.
(Foto: Johnny E. Balsved)

|Til toppen

 Relaterede historier:

4Flere skibe til Litauen - 28/01/2009

4LOMMEN også til Litauen - 18/01/2009

4HAJEN endelig på vej - 04/01/2009

4HAJEN klargøres - 16/09/2008

4FLYVEFISKEN overdraget - 02/06/2008

4Levering af Flex'er forsinket - 20/04/2008

4Flex-handel bekræftet - 12/06/2007

4To Flex'er solgt - 13/05/2007

4Standardflex'er til Litauen - 11/08/2006

4SVÆRDFISKEN ophugges - 07/08/2006

4Genbrugsprojekt til MK II - 15/04/2006

4Nyt Forsvarsforlig 2005-2009 - 11/06/2004

|Til toppen

Kildehenvisninger:

"

Forsvarskommandoen - København

"

Søværnets operative Kommando, Århus.

44Der henvises også til Maritim Bibliografi

- Har du en idé til en historie, eller mener du blot,
at der mangler noget på disse sider?

Kan du hjælpe med til at kaste et bedre lys over historien,
send en e-mail, evt. med en vedhæftet fil.
Husk at angive evt. kildeoplysninger.

Du kan også anvende Debat Forum'met her på websiten.

|Til toppen

 

SENESTE NYHEDER FRA SØVÆRNET:

10-03-2009:
Kuttere på forårsauktion

-

09-03-2009:
Skibsnavne offentliggjort

-

08-03-2009:
Biblioteksmystik

-

26-02-2009:
2. nye fregat køllægges

-

19-02-2009:
Kystradarprojekt forsinket


Flere Nyheder

-

   

Denne side er senest opdateret: -

Denne side er oprindeligt udgivet: 12. juni 2007

Copyright © 2013-2016 Johnny E. Balsved - Alle rettigheder forbeholdes - Personoplysninger